공학교육인증 Accreditation

공학교육인증이란?

한국공학교육인증원(ABEEK)에 의해 우리 학과 공학교육프로그램의 수준과 질을 객관적으로 보장받는 것이다.

ABEEK은 다시 국제인증기관(워싱톤 어코드)으로부터 한국 공학교육의 수준과 질을 보장받는다.

따라서 우리 학과 교육 프로그램은 국제 공학교육 프로그램과 비교하여 동등성을 유지하게 된다.

워싱톤 어코드에 가입된 국가는 미국, 영국, 호주, 캐나다, 일본 등 20개 국가이며 8개의 준회원까지 총 28개 국가이다. (http://abeek.or.kr)

국내에서는 2019.10 기준 89개 대학 489개 프로그램(학과)이 있고 국립군산대학교에는 IT융합통신공학심화 프로그램을 포함하여 7개 프로그램이 인증을 획득하였다.

우리 학과 학생의 졸업장에는 “IT융합통신공학 심화프로그램은 한국공학교육인증원의 인증을 받았음”이라는 문구가 새겨진다.

학교와 교수 등 공급자 중심이 아니라 산업체와 사회 등의 요구를 반영하는 수요자 중심의 교육을 추구한다.

학생이 교육과정을 통해 무엇을 알고, 무엇을 할 수 있는지에 초점을 맞춘 성과중심 교육으로, 졸업시점에 엔지니어로서 국제적으로 통용되는 지식과 능력을 갖추도록 한다.

‘교육목표 설정, 교육과정 편성 및 운영, 성과 측정 및 평가, 개선’으로 이어지는 순환 시스템을 통해 교육의 지속적 품질 개선을 추구한다.

What is Engineering Education Accreditation?

The quality of our department's engineering education program is objectively guaranteed by the Accreditation Board for Engineering Education of Korea (ABEEK).

The ABEEK is again guaranteed the quality of Korean engineering education by an international accreditation body (Washington Accord).

Therefore, our academic education program will maintain its equivalence compared to international engineering education programs.

The Washington Accord has 20 countries, including the United States, the United Kingdom, Australia, Canada, and Japan, etc., and a total of 28 countries with 8 associate members. (http://abeek.or.kr)

As of October 10, 2019, there are 489 programs (departments) at 89 universities in Korea, and seven programs, including the IT Convergence Communication Engineering Program, at Kunsan National University have been certified.

The Certificate of Graduation for the students of our Program is engraved with the phrase “The IT Convergence & Communication Engineering Program is accredited by ABEEK”.

Pursue Demand-driven Education that reflects the needs of industry and society, not supplier-driven by schools or professors.

Purse Outcome-based Education focused on what students know and can do through the curriculum and equip them with the knowledge and abilities as internationally acknowledged engineers at the time of graduation.

Pursue Continuous Quality Improvement of education through a circulatory system that consists of “setting educational goals, organizing and operating curriculum, measuring/assessing, and improving”.

프로그램 학습성과

IT융합통신공학 프로그램 졸업자는 다음의 10가지 학습성과를 갖추도록 한다.

1. (지식응용) 수학, 기초 과학, 공학의 지식과 정보기술을 IT융합통신 문제 해결에 응용할 수 있는 능력

2. (분석실험) IT융합통신 관련 데이터를 분석하고 사실이나 가설을 실험을 통하여 확인할 수 있는 능력

3. (문제정의) IT융합통신 문제들을 정의하고 공식화할 수 있는 능력

4. (도구활용) IT융합통신 문제를 해결하기 위해 최신 정보, 연구 결과, 적절한 도구들을 활용할 수 있는 능력

5. (설계) 현실적 제한조건을 고려하여 시스템, 요소, 공정 등을 설계할 수 있는 능력

6. (팀웍) IT융합통신 문제를 해결하는 프로젝트 팀의 구성원으로서 팀 성과에 기여할 수 있는 능력

7. (의사소통) 다양한 환경에서 효과적으로 의사소통할 수 있는 능력

8. (영향이해) 공학적 해결 방안이 보건, 안전, 경제, 환경, 지속가능성 등에 미치는 영향을 이해할 수 있는 능력

9. (직업윤리) IT융합통신인으로서의 직업윤리와 사회적 책임을 이해할 수 있는 능력

10. (자기계발) 기술환경 변화에 따른 자기계발의 필요성을 인식하고 지속적이고 자기주도적으로 학습할 수 있는 능력

Program Learning Outcomes

Graduates of the IT Convergence & Communication Engineering program are required to have the following 10 learning outcomes.

1. (Knowledge application) Ability to apply knowledge of mathematics, basic science/engineering and information technology to IT convergence communication problem solving

2. (Analysis Experiment) Ability to analyze data related to IT convergence communication and check facts or hypotheses through experiments

3. (Problem definition) Ability to define and formulate IT convergence communication problems

4. (Use of tools) Ability to use the latest information, research results, and appropriate tools to solve IT convergence communication problems

5. (Design) Ability to design systems, elements, and processes in consideration of realistic constraints

6. (Teamwork) Ability to contribute to team performance as a member of the project team solving IT convergence communication problems

7. (Communication) Ability to communicate effectively in various environments

8. (Understanding impact) Ability to understand the impact of engineering solutions on health, safety, economy, environment and sustainability

9. (Job Ethics) Ability to understand job ethics and social responsibility as an IT convergence communication expert

10. (Self-development) Ability to recognize the necessity of self-development in response to changes of technological environment and keep learning by him or herself

IT융합통신공학심화 프로그램 운영내규 자세히보기

공공누리KOGL 공공저작물 자유이용허락

  • 공공저작물 자유이용 허락
군산대학교 에서 제작한 "공학교육인증 Accreditation" 저작물은 "공공누리 " 공공저작물 자유이용 허락표시 적용 안함 조건에 따라 이용 할 수 있습니다.
  • 담당부서 : IT융합통신공학과
  • 담당자 : 강경주
  • 연락처 : 063-469-4851
  • 최종수정일 : 2024-03-14
군산대학교 공학교육인증    Accreditation 이동 QR코드
페이지만족도평가
이 페이지에서 제공하는 정보에 만족하십니까?